skip to Main Content

– In gesprek vanuit 3 basisvragen

Blog van Bloeispurt.nlBLOG VAN BLOEISPURT

In de benadering van jonge mensen zijn drie basisvragen handig voor gezamenlijk gebruik door ouders en professionals.

In deze blog van Bloeispurt aandacht voor deze drie basisvragen bij leren en ontwikkelen:

1. Waar wil je naartoe, wat is je doel?
2. Wat doe je al en wat zou je nog kunnen doen?
3. Wat is een volgende stap in de richting van je doel en wat heb je daarvoor nodig?

Oplossingsgerichte gespreksmethode

Het klopt als je globaal ‘de oplossingsgerichte methode’ in deze drie basisvragen herkent. De oplossingsgerichte benadering is oorspronkelijk afkomstig uit de psychotherapie (gezinstherapie) en sinds deze eeuw ook bekend geraakt op scholen en onderwijsinstellingen; vooral bij de begeleiding en ondersteuning van leerlingen en studenten.

Zo’n oplossingsgericht begeleidingstraject is sterk op positieve doelen gericht en hoeft niet lang te duren om effectief te zijn. De aandacht gaat maar kort uit naar wat er níet is (het probleem) en ligt vooral bij wat er wél is (de kans, de oplossing). In mijn lange onderwijsloopbaan heb ik ondervonden, dat deze benadering jongeren aanspoort actief op zoek te gaan naar haalbare oplossingen in hun eigen wereld. Zij ervaren daardoor de kracht van hun eigen inzet en verantwoordelijkheid (‘eigenaarschap’).

De drie feedbackvragen voor het leren

Op dit moment is er op scholen een groeiende belangstelling voor manieren van didactische feedback: de feedback van de docent doet ertoe! Daarmee staat in één klap het proces van leren én onderwijzen in de schijnwerpers. Het gaat écht ergens over wat mij betreft!

Onderwijsonderzoeker John Hattie bracht aan het licht dat -van alle mogelijke onderwijsingrepen- ‘goede feedback’ door de leraar in de les de meest effectieve is. Bij effectieve feedback geeft de leraar volgens Hattie nl. een antwoord op de drie basisvragen van het leren: 1.Waar ga ik naartoe? 2. Hoe sta ik ervoor? en 3. Wat is mijn volgende stap? Volgens Hattie is feedback gericht op het ‘het leerproces’ veel effectiever dan wanneer deze gericht is op ‘het leerresultaat’. Zeg dus liever “Ik bewonder de manier waarop je dit met zo veel inzet voor mekaar hebt gekregen” dan “Wat ben jij slim en goed dat jij een tien hebt gehaald.”

Bloeispurt voor leren en ontwikkelen

In de leercoaching bij Bloeispurt heb ik de drie feedbackvragen van Hattie ter harte genomen en gecombineerd met het gereedschap van de oplossingsgerichte methode. Zo komt er naast gerichte studievragen ook ruimte voor ontwikkelvragen die in de persoon of (studie)loopbaan geworteld zijn. We nemen bij het leren immers onze hele persoonlijkheid mee. In de leercoaching gaat het vooral om het vermogen over je eigen gedrag na te denken en daarvan te leren om beter te leren. De 3 basisvragen helpen ons steeds op weg.

Soms vraagt een student het setje met de 3 basisvragen na afloop van een coachtraject mee naar huis. “Handig op de momenten dat het daar even schuurt”.

Back To Top