skip to Main Content

Blog – Na de zomer gemotiveerd het dak op!

Blog van Bloeispurt.nl

BLOG VAN BLOEISPURT

Bij Bloeispurt is het belangrijk dat scholieren en studenten hun drijfveren leren kennen. 

Daar profiteren zij van bij de aanpak van hun studie en hun (studie)loopbaankeuzes.

Voor sommigen was het nog even hard blokken en knokken de laatste weken vóór de zomervakantie. De uitstellers, de nagelbijters, de zwoegers en de zwijgers beloven zichzelf opnieuw dat ze het na de zomervakantie écht anders gaan aanpakken.  

In de afgelopen weken kwam Kas bij mij voor handvatten bij zijn laatste toetsen. Toen ik hem vertelde dat je een dak het best kunt repareren als het droog is, was zijn spontane reactie dat hij inderdaad in de stromende regen aan het repareren was. Dat moest straks écht anders, vond Kas!

Kas boft dat hij de veerkracht in zich heeft om -ook onder moeilijke omstandigheden- grote druk te weerstaan. Hij werkt zich op het laatste moment een slag in de rondte en blijft erop vertrouwen dat zijn inzet loont. En het was op het nippertje weer kassa voor Kas. Na de zomer mag hij in zijn examenjaar starten! Het moet écht anders nu! Voortaan gaat hij op tijd beginnen: maar hoe?

Wat kiest Kas?

Sterke studievaardigheden zijn belangrijk voor succes in de hele periode van voortgezet en vervolgonderwijs. Hoe eerder je ontdekt wat goed werkt, hoe langer je daar plezier van hebt. Bij Bloeispurt heeft Kas in de afgelopen weken al veel opgepikt over effectief leermanagement. Met de tips in zijn achterhoofd en een handig naslagboek op zijn werktafel kan hij zelfstandig verder. Wat heeft hij nu nog nodig om zijn hinderlijk  gewoontegedrag om te buigen?  “Zoiets als het ontdekken van mijn eigen gebruiksaanwijzingen,” antwoordt Kas.

Hij weet ondertussen heel goed wat hij níet wil of nodig heeft: geen controle in een huiswerkklas en ook geen vakgerichte bijles. Hij wil ontdekken hoe hij zélf meer controle krijgt over zijn studiegedrag. Bijvoorbeeld ‘zien studeren, doet studeren’ , dat heeft hij al uit eigen ervaring ontdekt,. Daarom gaat hij trouw naar de bieb, als dat even nodig is.

Vanaf de periode van voortgezet onderwijs komt het er steeds meer op aan, dat je goed weet hoe je zelf als persoon in elkaar zit. Hoe ga je om met studiestress of met leersituaties die saai of ingewikkeld voor je zijn? Wat heb je nodig om zelfstandig aan de slag te gaan met je werk? In de individuele studiecoaching van Bloeispurt gaat het over dit type vragen.

Studiecoaching

Kas vertelt mij dat hij zich op school behoorlijk goed thuis voelt. Hij voelt zich positief verbonden met leeftijdgenoten en leraren. Er zijn ook geen twijfels of hij voldoende competent is om het niveau van zijn opleiding aan te kunnen. Is hij ook vanuit zichzelf (autonoom) gemotiveerd voor zijn opleiding?  Kan hij terugvallen op een doel dat voor hem écht waardevol is en dat hij helemaal zélf heeft gekozen?

Jongeren die het onderwijs goed doorlopen, hebben meestal een sterk ontwikkelde autonome motivatie. Is het leren weleens saai of ingewikkeld, dan  kunnen ze er toch hun schouders onder zetten. Is het niet uit nieuwsgierigheid of ambitie, dan is het in ieder geval, omdat zij weten dat de inspanning hen iets gaat opleveren wat belangrijk voor hen is.

Op de korte termijn plannen ze kleine beloningen na gedane arbeid  (sporten, shoppen, chillen e.d.). Zij hebben daarnaast een persoonlijk doel voor ogen voor de langere termijn (leuk beroep, meer vrijheid, van betekenis zijn voor anderen e.d.). Kas is bereid te gaan ontdekken wat zijn drijfveren zijn en wat zijn stip is op de horizon.

Keuzecoaching

Bij het leren en studeren kom je jezelf als persoon maar al te vaak tegen. Bij Bloeispurt kun je daarom tijdens de studiebegeleiding ook profiteren van het aanbod keuzecoaching. Voor Kas is dat mooi meegenomen, nu het om zijn motivatie gaat. Wat zijn de kleine en grote dingen in zijn leven die écht belangrijk en van waarde zijn voor hem?Hij krijgt alvast informatie, een digitaal testmoment en een logboek mee voor een eerste oriëntatie voordat hij op vakantie gaat. Dat gaat hem gericht op weg helpen bij zijn zelfreflectie deze zomer.

Wat kan ik, wat wil ik en wie ben ik eigenlijk? Op je 16e hoef je echt nog niet precies te weten wat je wilt gaan doen (veel toekomstige beroepen kennen we nu niet eens!). Je kunt al wel ontdekken welke richting bij je past en -vooral- wat je belangrijk vindt in je leven. Daar heb je in ieder geval wat aan voor je studieaanpak en  (studie)loopbaankeuzes. Dat gaat Kas uiteindelijk ook helpen dagelijks het moment te pakken om gestructureerd met zijn examenwerk aan de slag te gaan.

Laat Kas maar schuiven

De vakantietijd is vaak een prima moment voor dagdromen, goede voornemens en nieuwe plannen. Met een beetje geluk maakt Kas deze zomer zelfs kans op een fikse groeispurt! Ik zie uit naar ons gesprek na de vakantie. Op een droge nazomerdag zal hij zijn dak op gaan om wat dakpannen te verleggen. Ik  hoop dat hij dan trots en blij zal zijn met het resultaat.

Liesbeth van Lanen

Bloeispurt | studiebegeleiding & keuzecoaching  | Alkmaar

Back To Top